• פורים - מהות החג ומה מטרתנו בתקופת הגלות - לקט אמרות ולימודי חסידות 4

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - ISRAELY    
  • - תגיות:
  • פורים - מהות החג ומה מטרתנו בתקופת הגלות - לקט אמרות ולימודי חסידות 4

    בשביל מה מלמעלה ניתנה תקופה של הסתרה וגלות ואי אפשר היה להמשיך לחיות כמו בתקופת בית המקדש עם ניסים גלויים עד ימנו? הרי כמעט בלתי אפשרי לקיים את המצוות בלי לראות מה הם פועלים ולראות תוצאות של ניסים מזה.

    ההסתרה נעשתה כדי להוסיף איכות על עניין היגיעה, לשדרג אותה לא רק בכמות המצוות אלא בקפיצה מיוחדת באיכות שלהם.

    עבודה ללא הסתרה גם מושכת אור אבל עבודה ביגיעה עצומה מתוך הסתרה מושכת את העצמות, את הא"ס עצמו.

    ישנם חמישה סוגי אורות: נפש רוח נשמה חיה ויחידה - בית ראשון ובית שני משכו בעבודת המצוות את אור החיה (בית ראשון) ואור הנשמה (בית שני) אבל רק לאחר הגלות והעבודה שלה נוכל למשוך בבית שלישי את אור היחידה ולהגיע לגמה"ת

    על הנקודה הזאת מסופר בחסידות הסיפור הבא:

    לפני כמאתיים שנה חי ברוסיה רבי שניאור זלמן הוא לימד חסידות ואף כתב את ספר התניא הוא גם היה מייסד חסידות חב"ד. בתקופה ההיא חיו בארץ ישראל יהודים מעטים ורבי שניאור זלמן שלח להם כספים כדי לתמוך בהם. בארץ שלטו אז הטורקים, והרוסים לחמו בהם.  באותה התקופה היתה מלחמה בין החסידים לבין היהדות האורתודוקסית שהחרימה אותם וקבוצה של יהודים שהתנגדה לדרך החסידות אותה הנחיל רבי שניאור זלמן, העלילה לפני השלטון הרוסי כי הרבי שולח כספים לממשלה הטורקית מה שהיה נחשב למרידה במלכות.  כמובן שהיתה זו עלילת שווא כי את הכספים הוא שלח ליהודים שחיו כאן תחת הממשל הטורקי אבל הרוסים עצרו אותו מייד כדי לחקור את הטענות, וכלא רוסי, במיוחד בתקופה ההיא, ובמיוחד ליהודי, לא נחשב לדבר מפנק במיוחד והמוות היה די בטוח רק מהעינויים והמפגש עם אסירים לא יהודים.

    בנין בית הסוהר שכן על גדות הנהר וכל פעם שהוצא הרבי לבנין החקירות הובילוהו בסירה מבית הסוהר לבניין החקירות. לילה אחד כשהיו בסירה, היה ירח מלא והאדמור הזקן רצה לקדש את הלבנה. הוא ביקש מהפקיד לעצור את הסירה. הוא סירב והמשיך בהפלגה, והנה פלא, הסירה עצרה מאליה. הרבי סירב לברך שם והם המשיכו להפליג, ושוב ביקש הרבי לעצור. הפקיד הסכים שיעצרו רק בתנאי שהרבי יברך אותו. הרבי כתב את הברכות על פתק ונתן לו. הסירה עצרה והרבי קידש על הלבנה. הברכות שבירך הרבי את הפקיד אכן התקיימו והפקיד האריך ימים והתעשר.

    הנקודה בסיפור היא התנהגות האדמו"ר הזקן כאשר הסירה עצרה בפעם הראשונה. נעשה לו נס גלוי מלמעלה כולל לעיני הגויים והשומרים שלקחו אותו לחקירה (והם כמובן סיפרו לחוקר מפקדם מה קרה ואת מי הוא בדיוק חוקר..) אז למה הוא לא התפלל וקידש את הלבנה? הרבי שידע על מה שכתבנו למעלה שבתקופתנו אנו מחוייבים לעבודה בהסתרה כאילו שכוחות הטבע פועלים ולא ניסים גלויים המתין כמו כל אחד מאיתנו עד שבאופן טבעי תינתן הרשות, הוא המתין שמפקד הסירה יסכים מעצמו לעצירה ולא שהעצירה תיהיה בנס וכפייה מלמעלה.

    למרות שהפרסא (הגבול בין עולם הנסים הגלויים לטבע) נשבר הרבי ביצע את חובתנו בתקופת ההסתרה לשמור על הפרסא הזו בכל מחיר ולא לשבור אותה גם אם היא נשברת מלמעלה ומבטלת את ההסתרה והוא עשה פעולות מייד לתקן אותה ולחזור להסתרה תחתיה ולקיים משם את התו"מ.

    זה מה שכל אחד מאיתנו מחוייב: אסור לנו לסמוך על הנס אלא לעשות כל מה שאנחנו יכולים כאן לבצע דברים מתוך דרך הטבע - אבל לאחר שהדברים קרו בדרך הטבע חובה עלינו לומר שזה היה נס ולברך על כך. זה חלק בלתי נפרד מעבודתנו בגלות. ומי שקרא לו נס שהוא לא יכול לומר שזה היה דרך הטבע וכולם מרגישים שזה היה נס בלתי מוסבר חובה בשבת ללכת לבית הכנסת ולפרסם את הנס ולברך.

    פורים נחשב לחג האחרון (פסח הוא הראשון) והוא המקביל של גמר התיקון והחגיגה שלו. מה שחוגגים שם זה את נס פורים - והפלא ופלא - הנס לא נעשה דרך ה' כמו בשאר החגים אלא דרך אחשוורוש ודרך פעולות הכי טבעיות שיש - ודווקא זה והזיהוי של העם את הנקודה שזה נעשה דרך הבורא אבל בהסתרה וחגיגה של זה - דווקא זה מה שהופך אותו לנעלה יותר משאר החגים.

    החג הראשון, פסח, הוא ה-חג בה' הידיעה של נס גלוי. והחג האחרון הוא ה-חג של נס נסתר דרך הטבע

    ללקט אמירות וחסידות – 1:

    לכתבה המלאה:לכתבה המלאה:

    ללקט אמירות וחסידות – 2:

    לכתבה המלאה:לכתבה המלאה:

    ללקט אמרות וחסידות - 3:

    https://www.patrioti.co.il/Article.aspx?guid=5f2a974f-a285-40ad-bd6c-6d8e4f619de3


  • תגובות 

חזרה לראש הדף