• הפטרת פרשת במדבר - על שמות הבעלים ותחיית רוח ישראל

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - הרב מאור תפארת    
  • - תגיות:
  • ההפטרה של השבוע, אותה נקרא בבתי הכנסת, היא רובו של פרק ב בספר הושע.

    שני הפרקים א- ב הם למעשה יחידה אחת, ובה נבואה נפלאה של הושע, שהיא למעשה אחת היפות והנפלאות בתנ"ך כולו.

    קישור לפרקים-  https://he.wikisource.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%A9%D7%A2_%D7%90/%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%93

    בנבואה הושע מצווה לקיים בעצמו משל לעם ישראל החוטא, ולקחת אשה שאיננה צנועה וחסודה (בלשון המעטה), ולקרוא לילדיו "יזרעאל", "לא רוחמה" ו"לא עמי", על שם מצבה של כנסת ישראל ועונשה.

    אחריו מתואר תהליך העונש והתשובה שיבוא על כנסת ישראל (חלק זה נקרא בהפטרה), ולבסוף החתימה הנפלאה של התהליך, בהיפוך שמות הפורענות לטובה: "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֶעֱנֶה נְאֻם ה' אֶעֱנֶה אֶת הַשָּׁמָיִם וְהֵם יַעֲנוּ אֶת הָאָרֶץ: וְהָאָרֶץ תַּעֲנֶה אֶת הַדָּגָן וְאֶת הַתִּירוֹשׁ וְאֶת הַיִּצְהָר וְהֵם יַעֲנוּ אֶת יִזְרְעֶאל: וּזְרַעְתִּיהָ לִּי בָּאָרֶץ וְרִחַמְתִּי אֶת לֹא רֻחָמָה וְאָמַרְתִּי לְלֹא עַמִּי עַמִּי אַתָּה וְהוּא יֹאמַר אֱ- לֹהָי".

    בתוך נבואתו הושע מזכיר שבמצב המתוקן הקב"ה יכרית את "שמות הבעלים" מפיה של האומה, ושלעתיד לבוא "תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי".

    בפשטות הכרתת שמות הבעלים מתקשרת לעבודה הזרה שהיתה נפוצה אז בארץ, ושישראל נכשלו בה "עבודת הבעל" האליל הכנעני. ואומר הושע שלעתיד לבוא אף ימנעו מלהזכיר את השם הזה מרוב ריחוק.

    הרב קוק בספרו אורות (אורות התחיה פסקה א) מלמדנו עומק גדול שיש בדברים הללו.

    הרב שם מדבר על הכפירה והמרד בדת שהיתה בימיו, ומבאר שהמרד הזה (בניגוד לדברים דומים שהיו בעבר ביחידים) נובעת דווקא מתוך נפשות גדולות שמתחילות להופיע לקראת תחיית ישראל בארצו. ישנו מרד באמירות רדודות וחוסר עומק, יחד עם עשיה מתוך נמיכות קומה של "שכר ועונש" בלבד - "אלמות קשה שבאה משמות הבעלים". מתוך רצון לדברים גבוהים יותר.

    " התביעה הסימפטית הא-להית איננה מתגלה בכל אורה בהתחלתה, אדרבא, היא מתגלה מקודם באופן שלילי, בגרשה את ההרגשות הא-להיות הזריות שאינן ממלאות את הנפש ביחש נשמתי כי אם בשלטון של אדנות קשה וכח של אלמות, הבאים משמות הבעלים, מחוסרי האורה העדינה של יראת הרוממות והאהבה הטהורה והקדושה של קבלת מלכות שמים המוטבעת בישראל 'זרע אברהם אוהבי'".

     

    הבעל כשמו- הבעלים. ישנו מושל שצריך לרצות אותו, כדי שלא יהיו אסונות טבע ושיהיה יבול משובח.

    "אישי" זה יחס אחר -יחס של קירבה והשלמה "לזאת יקרא אישה כי מאיש לוקחה זאת". האדם נברא בצלם אלקים, והוא בעל נטיה טבעית להתקשר ליוצרו - אור אינסוף, הטוב המוחלט, הקב"ה.

    ובמצב של הגאולה השלימה האדם פועל ועושה מתוך הרצון האמיתי שבקרבו להיות טוב ולהתחבר למקור הטוב "תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי".    


  • תגובות 

חזרה לראש הדף